Als hier ideeën zijn om ons werk te verbeteren, krijg je bijna nooit een 'nee' te horen.

Joost (31), regieverpleegkundige

Joost is regieverpleegkundige bij IJsselheem, in zorghuis Anna Heerkens in Zwolle waar ouderen met dementie kleinschalig wonen. Hij waardeert de keuzevrijheid bij IJsselheem om vanuit eigen professionaliteit de zorg zo goed mogelijk te organiseren.

De complexiteit van de zorg wordt steeds groter. Niet alleen in het ziekenhuis, maar ook op woonlocaties voor ouderen. Joost merkt dat ook: "Het wordt steeds lastiger om te roeien met de riemen die je hebt. Als regieverpleegkundige kan ik de zorg ontlasten en met een overstijgende blik bijdragen aan de kwaliteit van zorg. Ik coach de teams en werk ook mee. Juist die combinatie maakt mijn werk mooi." 

Ruimte om te pionieren

Anna Heerkens startte als één van de eerste locaties van IJsselheem met een andere manier van werken. Dat pionieren past bij Joost.

Zo was hij nauw betrokken bij een herindeling van de woningen, de zogenaamde leefmilieus. "We gingen van vijf woongroepen met zes bewoners, naar drie groepen met tien bewoners. Flink anders dus. Deze groepen variëren van zo prikkelarm mogelijk, tot een groep waar veel reuring is. Bij een nieuwe bewoner keken we altijd waar plek is, nu kijken we welke groep het best bij iemand past. Waar zal iemand zich het prettigst voelen?" 

Vragen vanuit de teams vindt hij het belangrijkst in zijn werk. Daar bijt hij zich in vast. Als er een vraag is rondom een cliënt, bijvoorbeeld over financiering of als een cliënt naar een andere woning wil, denkt hij onmiddellijk; ‘Hoe gaan we dit met z’n allen aanvliegen?’ Hij kijkt naar wat er mogelijk is en ondersteunt de zorgteams zo goed mogelijk. En dat wordt gestimuleerd. 

IJsselheem geeft vertrouwen

Joost voelt zich gesteund, doordat IJsselheem open staat voor verandering. "Dat is prettig voor de dagelijkse uitvoering van mijn takenpakket. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn op zorggebied of er andere ideeën zijn om ons werk te verbeteren krijg je bijna nooit een 'nee' te horen." 
 
"Bijvoorbeeld het nieuwe ECD (elektronisch cliënten dossier), Lable Care. Wij zouden niet als eerste overgaan, maar we wilden het graag. Het nieuwe ECD sluit beter aan bij het kijken naar wat een cliënt nodig heeft. Wie is die bewoner? En juist dat is het doel van onze nieuwe manier van werken. Ik dacht; als we dan toch op een nieuwe manier werken, laten we dan direct de administratieve tools gebruiken om daarin te ondersteunen."  

Joost hoopt een aanvulling te zijn op de zorgteams binnen en buiten Anna Heerkens. Zijn ervaring deelt hij breder in de organisatie. Wat gaat goed in die nieuwe manier van werken? Waar lopen we tegen aan? Maar zegt hij: "Mijn dag is geslaagd wanneer collega's en bewoners in Anna Heerkens de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. En verdienen!"  

Kom jij ook werken bij IJsselheem?
Klik hier voor alle vacatures bij IJsselheem